Puristusmittauksessa mitataan sylintereissä syntyvä paine. Mittaukseen käytetään siihen tarkoitettua työkalua puristuspainemittaria.
Käyttämämme mittari kertoo puristuspaineiden korkeuden piirtämällä viivaa mittakorttiin.
Puistuspainemittauksen esivalmisteluihin kuuluu sytytystulppien ja mahdollisesti puolan johdon irrottaminen. Sytytystulpat irroitetaan jotta kone pyörisi vapaammin mittauksen aikana, itse mittaus tapahtuu sytytystulpan reiästä. Puolanjohdon irroittaminen estää kipinän saannin tulpanjohtoihin jolloin vältytään mahdollisilta vahingoilta mittauksen aikana. Esivalmisteluihin kuuluu myös ajoneuvon polttoainesyötön katkaisu, tämä on helpointa toteuttaa irroittamalla polttoainepumpun sulake tai mekaanisessa pumpussa katkaista polttoainelinja hetkellisesti.
Puistuspainemittauksen esivalmisteluihin kuuluu sytytystulppien ja mahdollisesti puolan johdon irrottaminen. Sytytystulpat irroitetaan jotta kone pyörisi vapaammin mittauksen aikana, itse mittaus tapahtuu sytytystulpan reiästä. Puolanjohdon irroittaminen estää kipinän saannin tulpanjohtoihin jolloin vältytään mahdollisilta vahingoilta mittauksen aikana. Esivalmisteluihin kuuluu myös ajoneuvon polttoainesyötön katkaisu, tämä on helpointa toteuttaa irroittamalla polttoainepumpun sulake tai mekaanisessa pumpussa katkaista polttoainelinja hetkellisesti.
Kun oheiset valmistelut on tehty voidaan aloittaa itse mittaus. Toimenpide on yksinkertainen Puristuspainemittari asetetaan tukevasti tulpanreikään ja painetaan voimakkaasti jottei puristuva ilma pääse pakenemaan. Kun mittari on asetettu startataan moottoria kunnes mittarin neula pysähtyy. Saatu tulos näkyy punaisena viivana mittauskortissa
Tulokset ilmoitetaan yleensä kg tai bar yksiköillä. Tulokset kertovat sylinterin kunnon. Jos paineet ovat alhaiset, on sylinteri kulunut tai paineet pääsevät karkaamaan vian seurauksena (esim. vuotava venttiili) Tärkeintä on kuitenkin että sylinterien paineet eivät eroa paljoa toisistaan.
OHIVUOTOMITTAUS Varmistettava , ettei moottori missään tapauksessa pyörähdä käyntiin,
kun yläkuolokohtaa haetaan. (Miten?)
Yläkuolokohdan näyttämiseksi on olemassa myös laite, mikä
kiinnitetään tulpan reikään ja se näyttää, kun ollaan yläkuolokohdassa.
Mittaus:
M
Tulokset ilmoitetaan yleensä kg tai bar yksiköillä. Tulokset kertovat sylinterin kunnon. Jos paineet ovat alhaiset, on sylinteri kulunut tai paineet pääsevät karkaamaan vian seurauksena (esim. vuotava venttiili) Tärkeintä on kuitenkin että sylinterien paineet eivät eroa paljoa toisistaan.
OHIVUOTOMITTAUS Varmistettava , ettei moottori missään tapauksessa pyörähdä käyntiin,
kun yläkuolokohtaa haetaan. (Miten?)
Yläkuolokohdan näyttämiseksi on olemassa myös laite, mikä
kiinnitetään tulpan reikään ja se näyttää, kun ollaan yläkuolokohdassa.
Mittaus:
M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti