tiistai 25. huhtikuuta 2017

(Huoltoprosessi) AUNE – Moottoriajoneuvojen korjausehdot

Tutustu moottoriajoneuvojen korjausehtoihin https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/  ja vastaa sen perusteella seuraaviin väittämiin: 

Selvitä ja selosta AUNE ehtoihin perustuen miten missäkin tilanteessa toimitaan. Perustele vastauksesi AUNE ehtojen perusteella. 
  
Auto 1 VW Golf 
Työtä tehdessä asentaja huomasi loppuun kuluneet jarrupalat ja vaihtoi ne. Lisäksi pesunestesäiliö täytettiin huollon yhteydessä. Huollon hinta oli189€ ja lisätyöt yhteensä 75€. 
Asiakas oli närkästynyt tilanteesta. Miten toimitaan?  Lisätöihin pitää saada asiakkaan lupa, mutta jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, on korjaamolla lupa tehdä vähäisiä ja tarpeellisia töitä 100€:n edestä.
  
Auto 2. Fiat Stilo  
Asiakkaan mies toi auton huoltoon ja pyysi tehdä katsastustarkastuksen. Työ tehtiin ja siitä laskutettiin asiakasta. Auton omistaja hakee auton huollosta ja kertoo ettei ole tilannut työtä eikä maksa sitä. Onko asiakkaan vaatimus perusteltu? Miksi? 
  
Auto 3. VW Passat 
Korjaustyö kesti kolme viikkoa. Asiakas haluaa korvausta liian pitkään jatkuneesta työstä. Hän on joutunut kulkemaan omat työmatkansa taksilla ja haluaa korjaamon maksavan taksin kulut. Miten tehdään?

 Työ tehdään sovitussa ajassa. Mikäli työtä ei saada valmiiksi sovittuna aikana, korjaamo ilmoittaa asiakkaalle lisäajan tarpeesta. Asiakkaan pitää antaa korjaamolle kohtuullinen lisäaika korjauksen suorittamiseksi.
Jos valmistumisaikaa ei ole työtilausta tehtäessä sovittu, työ tehdään korjauksen laatuun ja laajuuteen nähden kohtuullisessa ajassa. 
Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingosta, jos viivästys aiheutuu korjaamosta riippumattomasta syystä kuten työnseisauksesta, veden ja energian jakelun katkeamisesta, varaosien hankinnan vaikeutumisesta tai muusta korjaamon vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä.
Asiakkaalla on oikeus saada korvausta korjauksen viivästymisen tai virheellisen korjauksen aiheuttamista välillisistä vahingoista vain silloin kun viivästys tai virhe johtuu korjaamon puolella olevasta huolimattomuudesta.
  
 Auto 4. Nissan Almera  
Auton vaihteisto särkyi seuraavana päivänä huollosta. Asiakas väittää, että korjaamo on tehnyt jonkun virheen ja siksi vaihteisto särkyi. Mitä nyt? 

Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.
Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Virheen korjaamisen tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä. 
  
Auto 5. Dodge Grand Caravan. 
Asiakas noutaa autoaan korjauksesta mutta ilmoittaa ettei voi vielä maksaa laskua, vaan haluaa kolme viikkoa maksuaikaa. Asiakas asuu toisella puolella suomea. Mitä korjaamo voi tehdä tilanteessa? Selvitä kaikki vaihtoehdot. 

Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä, ellei muusta maksutavasta ole työtilausta tehtäessä sovittu.
Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä suorituksesta korkolain (633/82) mukaisesti. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta työn kohdetta asiakkaalle, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen yhteydessä. Korjaamo voi luovuttaa työn kohteen asiakkaalle vakuutta vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti