Vetoakseleiden huolto ja rakenteen tutkiminen
Harjoituksen tarkoituksena on tutustua vetonivelakseleiden rakenteeseen, huoltokohteisiin, sekä tutustua tehonsiirtotöiden turvallisuusnäkökohtiin.
Vetoakselit on nivelöity välittömästi tasauspyörästön jälkeen. Vetoakseleiden sisempi nivel mahdollistaa etupyörien joustoliikkeiden aiheuttamant kulmanmuutokset. Akselin ulomman nivelen on oltava rakenteeltaan sellainen, että se joustoliikkeen lisäksi pystyy antamaan pyörälle mahdollisimman suuren kääntymiskulman.
Sisemmän vetonivelen purku ja rakenteen tutkiminen
Osan ollessa ruuvipenkissä, voit samalla tarkastaa ulkopuolisesti vetarin kunnon, suoruuden, säröt yms. Kaikki mahdolliset ulkoiset vauriot.
2. Ulomman nivelen irroitus tapahtuu siten, että laitetaan ulosvetäjä nivelen päälle, ja käytetään hyväksi nivelen päässä olevaa mutteria, jolla saadaan kierrettyä vetonivel irti, eli näin:


4. Tarkastuksen jälkeen osat voi pestä tai vaikka öljytä, pesemisen voi tehdä vaikka präkkiksellä(Brake Cleaner) ja öljyämisen mm. WD-40.
Kun kuulat on saatu takasin paikoilleen niin nivelen tulisi näyttää tältä:
6. Tämän jälkeen tämä ulommainen nivel naputellaan kumivasaran kanssa paikoilleen siihen akseliin, joka on ruuvipenkissä kiinni, paljoa voimaa se ei vaadi, mutta tässä vaiheessa voi laittaa wdtä väliin, tämän jälkeen huoltotyön tulisi olla aika lailla valmis, ja näyttää tältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti